menu

Teksten

Een goede tekst is een tekst die zijn doel bereikt, het overbrengen van een boodschap waarover van tevoren goed is nagedacht.

(Inderdaad, er zijn ook teksten die blijkbaar het doel hebben verwarring te zaaien, maar daarmee heb ik niet zo veel ervaring.)

Wanneer komt de boodschap over? Benoem ten eerste de kernboodschap, die ene boodschap die belangrijker is dan alle andere. Wat is die ene gedachte die de lezer zeker moet onthouden? Formuleer die gedachte in een korte zin en dan is de helft van het leed al geleden.
Het vervolg bestaat uit het stellen van vragen bij die kernboodschap. Beeld je in dat jij de lezer bent en bedenk welke vragen de kernboodschap bij hem of haar oproept. Schrijf ze allemaal op – belangrijkste bovenaan – en bouw vervolgens je tekst op aan de hand van de antwoorden op die vragen.

Dit is journalistiek schrijven, maar het principe staat ook bekend als piramideschrijven. Na dertig jaar in de journalistiek ben ik er aardig bedreven in geraakt en daarom geef ik er ook trainingen in (zie hier). Leuke, interactieve en prikkelende trainingen, maar dat terzijde. Overigens met een voorbehoud: niet elke tekst leent zich voor deze opbouw. De meeste rapporten, opiniestukken, blogs en brochures worden stukken beter met een dergelijke structuur, maar sommige onderzoeksverslagen bijvoorbeeld hebben een nog strakkere structuur nodig, terwijl bijvoorbeeld ook creatievere vormen van proza helemaal niet gebaat zijn bij het ten eerste benoemen van de kernboodschap.

Heeft u een tekstprobleem, dan denk ik graag met u mee hoe dat is op te lossen – al dan niet met gebruik van het piramideschrijven.